موضوع
آخرین اخبار

دکوراسیون خانه ای از شیشه

خانه ای از شیشه

نگاهی به نماهای مدرن و ساختمانهای امروزی

 

شیشه و آهن نمادهای معماری مدرن هستند، اما وقتی حرف از خانه‌های «آینده» می‌شود، شیشه بر آهن می‌چربد و این شیشه است که بیشتر نمای بیرونی خانه را تشکیل می‌دهد. یکی از نمونه‌های بسیار جذاب این نوع طرح‌ها، در سوییس به اجرا درآمده. جاکوپو ماسکرونی، معمار ایتالیایی شرکت JM، در حاشیه تپه‌ای مشرف به دریاچه لوگانو، خانه‌ای بسیار پیشرفته و زیبا ساخته که اجازه می‌دهد مناظر زیبا و دل‌انگیز منطقه دایم در دیدرس ساکنان آن باشد.

این خانه در دو طبقه ساخته شده. طبقه بالا در 340 متر مربع با دیوار شیشه‌ای ساخته شده که شامل اتاق نشیمن، آشپزخانه و سرویس بهداشتی می‌شود و طبقه پایین که کاملاً شخصی است و دید ندارد و دو سرویس بهداشتی، رخت‌شورخانه، دفتر کار، اتاق بازی و 3 اتاق خواب دارد و به یک حیات خلوت شخصی باز می‌شود. پی خانه هم از بتن است و بخشی از آن در دل کوه واقع شده.

خانه ای از شیشه

خانه ای از شیشه

این خانه متعلق به یک مشاور اقتصادی است که با خانواده‌اش در آن زندگی می کند. باغ او در دهکده‌ای تاریخی با حدود 500 نفر جمعیت واقع شده و خانه‌اش رو به دو منطقه زیبا است: یکی به سمت کوه و دیگری رو به باغ و دریاچه پشت آن. البته خانه درون یک باغ واقع شده و دور تا دور آن را دیوار گرفته و به این ترتیب امنیت آن تضمین شده و از بیرون هم دید چندانی ندارد. فضای داخلی آن هم مثل آشپزخانه و اتاق نشیمن، توسط چوب لاک خورده از هم جدا می‌شود که نیاز به در را از بین برده و از سوی دیگر حس از بین رفتن یکدستی فضا را ایجاد نمی کند.

این خانه که طراحی آن برعهده لیونگ لی از شرکت 123DV بوده، در هلند واقع شده است. در آن، فضای باغ هم بخشی از خانه محسوب می‌شود و در حقیقت، همان قدر که نماهای داخلی جزیی از خانه هستند، فضای بیرونی هم بخشی از آن را تشکیل می‌دهد. پنجره‌هایش از سقف تا کف را گرفته‌اند و قاب هم ندارند و تمام شیشه هستند. شیشه در بعضی جاها انحنای کمی دارد که باعث می‌شود احساس کنی فضای بیرون هم جزیی از فضای درون است، بی آن که احساس امنیت بودن در خانه را از دست بدهی.

خانه ای از شیشه

خانه ای از شیشه

طراحی فضای داخلی هم مینی مالیستی است، یعنی استفاده از کمترین وسایل. طبیعی است که یک فضای مجلل پرزرق و برق و پروسیله، به چنین نمای مدرنی نمی‌خورد. استفاده زیاد از رنگ سفید، کار گذاشتن تلویزیون، لوازم صوتی، پیانو، بخاری و وسایل آشپزخانه در دیوار، همه از فلسفه‌ای مینی مالیستی سرچشمه می‌گیرند که باعث می‌شود طراحی بیرونی و درونی خانه با هم سازگار باشد.

البته ساخت چنین خانه‌ای در این محیط، بی‌دلیل نبوده. زمین آن بین جنگل و دشت واقع شده و دیوارهای شیشه‌ای اجازه می‌دهد ساکنان آن منظره‌ای دلپذیر را پیش رو داشته باشند و از تراس آن غروب آفتاب را دید. به دلیل سایبان بزرگ سقف و سیستم گرمایشی که دارد، نشستن در تراس آن در پاییز بسیار لذتبخش است.

خانه ای از شیشه

خانه ای از شیشه

این ویلا در زمینی به مساحت 6 هزار متر مربع با زیربنای 475 متر مربع ساخته شده، 2 طبقه است و شامل اتاق نشیمن، آشپزخانه اوپن، 5 اتاق خواب، 2 اتاق مطالعه، اتاق تلویزیون و اتاق پیانو می‌شود. گچ و سیمان به کار رفته در آن خاکستری تیره و کف خانه نیز از جنس بتن است. خانواده ای 4 نفره در آن زندگی می کند.

با همه اینها اگر هم دوست دارید نمای خانه‌تان را از شیشه بسازید و هم نگران امنیت آن هستید، مثلاً احساس می کنید از بیرون به داخل دید دارد، می‌توانید راه‌های دیگری را نیز امتحان کنید؛ نمونه اش این کلبه 40 متری در سن خوان.

طراحی و ساخت آن را شرکت اولسن کندیگ برعهده داشته و مخصوص نویسنده‌هایی ساخته شده که می‌خواهند از جمعیت دور باشند و از نوشتن وانمانند. مالکان آن از شرکت کندیگ خواسته بودند جایی را برای‌شان بسازد که هم دید عالی داشته باشد و از مناظر طبیعی بهره ببرد و هم وقتی از آن استفاده نمی کنند، امنیتش تضمین شده باشد.

این خانه با دیوارهای شیشه ای ساخته شده ولی سه دیواره چوبی متحرک هم دارد که با سیستم هیدرولیک کار می کند و در مواقع لزوم، بالا می‌آیند و دور تا دور خانه را می پوشانند.

بخاری آن 180 درجه می چرخد تا هم در خانه از گرمای آن لذت ببرند و هم در صورت نیاز، بیرون از کلبه را گرم کند. سقف آن مثل شیروانیِ برعکس است و آب را ناودان عقب خانه پایین می‌برد. خود خانه شامل یک اتاق، یک آشپزخانه کوچک و یک سرویس بهداشتی است. کف آن هم چوبی است، به جز نواری فولادی که از وسط خانه و از زیر بخاری گذشته و خانه را به دو قسمت تقسیم کرده است.

ارسال نظر

شاید از کد اچ تی ام ال HTML استفاده نماید : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>