موضوع
آخرین اخبار

کمک به پناهجویان محکمه عالی حقوق بشر برای کمک به پناهجویان ده ها بار وارد عمل شد

مهاجران و آوارگان در مرز بلاروس با پولند جمع شده اند. عکس: پکچرالیانس/ آ اف پی
                                     مهاجران و آوارگان در مرز بلاروس با پولند جمع شده اند. عکس: پکچرالیانس/ آ اف پی

محکمه عالی اروپایی حقوق بشر، در ده ها مورد پولند را برای محافظت از پناهجویان گیرمانده در مرز این کشور با بلاروس موظف به انجام اقدامات فوری کرده است.

پولند از سوی دادگاه عالی حقوق بشر اروپا در ماه گذشته موظف شد که به درخواست کنندگان، غذا و کمک های طبی برساند، دسترسی آنان را به وکلای مدافع فراهم کند و از فرستادن اشخاص به بلاروس نیز خودداری نماید. این محکمه در مورد چگونگی عملی شدن احکام معلومات بیشتر ارایه نکرده است.

پولند به عنوان کشور عضو شورای اروپا موظف است که احکام این محکمه را تطبیق کند. گفته می‌شود که بین ۲۰ اگست تا سوم دسامبر امسال، از میان حدود ۲ هزار، ۴۷ درخواست برای انجام چنین اقدامات موقت ارائه شده است که یکی از آن ها برعلیه لیتوانیا و دیگری هم علیه پولند است. تقریبا به همه این درخواست ها از سوی دادگاه موافقت شده است.

براساس اطلاعات محکمه، چنین اقداماتی فقط در موارد استثنایی انجام می‌شوند، هنگامی که درخواست کنندگان در معرض خطر واقعی باشند و متحمل آسیب های تغییرناپذیر شوند.

محکمه عالی حقوق بشر گفت: اقدامات تصویب شده به این معنا نیستند که پولند و لیتوانیا موظف باشند و اجازه دهند تا همه پناهجویان در قلمرو شان بمانند. زیرا آن ها براساس حقوق بین الملل این اجازه را دارند که ورود به کشور، اقامت و خروج شهروندان خارجی را کنترول کنند.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا بلاروس را متهم می‌کند که مهاجران را به صورت هدفمندانه از مناطق بحران زده به این کشور انتقال می دهد و بعد آن ها را به مرزهای پولند و لیتوانیا می کشاند.

……………………………………………………………………………………..

سازمان دیدبان حقوق بشر پولند و بلاروس را به تخطی شدید از موازین حقوق بشر متهم کرد

 

سازمان دیدبان حقوق بشر بلاروس و پولند را متهم کرد که در منطقه مرزی هردو کشور «مرتکب تخطی شدید از موازین حقوق بشر شده اند».

لیدیا گال از سازمان دیدبان حقوق بشر روز چهارشنبه گفت: «در حالی که بلاروس عامل ایجاد این وضعیت است، بدون این که به پیامدهای آن برای انسان ها اهمیتی بدهد، پولند مسئول رنج و محنت (مهاجران) در منطقه مرزی است». به گفته خانم گال، این احتمال نیز وجود دارد که ماموران مرزی بلاروس (در برخی موارد) مهاجران را شکنجه کرده باشند.

این سازمان گفت، با ۱۹ تن گفتگو کرده است که برخی از آن ها توسط «ماموران مرزی پولند به عقب رانده شده اند، در برخی موارد با به کارگیری خشونت». این برخورد ناقض حق قانونی پناهندگی در اروپا است. اتحادیه اروپا باید «با قربانیان در مرز که عذاب می کشند و جانشان را از دست می دهند، همبستگی نشان دهد».

به گفته این سازمان، در بلاروس «خشونت، رفتار غیرانسانی و تحقیر آمیز و فشار (بر مهاجران) توسط ماموران مرزی این کشور به یک وضعیت دائمی تبدیل شده است».

این رفتار را می توان «در برخی موارد» مصداق شکنجه دانست که با تعهدات قانونی بلاروس در سطح بین المللی مغایرت دارد.

هم بلاروس و هم پولند موظف به جلوگیری از مرگ شمار بیشتری از مهاجران هستند و باید در این راستا امکان دسترسی به کمک های بشردوستانه را برای مهاجران گیرمانده در منطقه مرزی فراهم کنند.

اتحادیه اروپا الکساندر لوکاشینکو، حکمران بلاروس را متهم می کند که مهاجران را با وعده های دروغین به این کشور می کشاند و بعد سعی می کند آن ها را به صورت غیرقانونی وارد اتحادیه اروپا کند. در حال حاضر هزاران تن در منطقه مرزی با پولند گیرمانده اند.

از نظر بروکسل، لوکاشینکو این اقدام را برای انتقام جویی از تحریم های اتحادیه اروپا برعلیه کشورش انجام می دهد. رئیس دولت بلاروس این اتهامات را رد می کند.

بلاروس در این میان عملیات پس فرستادن مهاجران را آغاز کرده است.

منبع: مهاجر نیوز

ارسال نظر

شاید از کد اچ تی ام ال HTML استفاده نماید : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>