موضوع
آخرین اخبار

ساجد جاوید: فرزند یک خانواده پاکستانی که وزیر داخله بریتانیا شد

ساجد جاوید وزیر داخله بریتانیا. عکس از: رویترز.

 

ساجد جاوید در ماه اپریل سال ۲۰۱۸ وزیر داخله بریتانیا شد. والدین او در اوایل دهه ۱۹۶۰ از پاکستان به انگلستان مهاجرت کردند و در آن زمان هیچ پولی نداشتند. با وجود این‌که او خود فرزند یک مهاجر است، سیاست‌های وی در قبال مهاجرانی که اکنون می‌کوشند خود را به انگلستان برسانند بیش از حد سختگیرانه است.

گفته‌های اخیر ساجد جاوید (Sajid Javid) وزیر داخله بریتانیا بحث برانگیز شده است. وی هفته گذشته وضعیت مهاجرانی را که می‌خواهند خود را از مسیر کانال مانش به انگستان برسانند زیر سوال برده و گفته بود: «اگر شما واقعاً پناهجو هستید، چرا در نخستین کشور امن که وارد آن می‌شوید درخواست پناهندگی نمی‌دهید و به انگلستان می‌آیید؟»

گفته‌های جنجال برانگیز ساجد جاوید به این‌جا ختم نمی‌شود زیرا وی اضافه کرده بود: «اگر به انگلستان بیایید، ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که در این‌جا آدم موفقی نشوید.»

خانواده ساجد جاوید پاکستانی هستند

علی رغم این‌که ساجد جاوید خود فرزند مهاجرانی است که در اوایل دهه ۱۹۶۰ از پاکستان به انگلستان مهاجرت کردند، حالا او نمی‌خواهد که مهاجران دیگری به انگلستان بروند و در آن‌جا ــ مانند خود وی ــ زندگی موفق شوند.

خانواده ساجد جاوید ابتدا در شهری در نزدیکی منچستر (Manchester) زندگی می‌کردند. سپس آن‌ها از منچستر به شهر بریستول (Bristol) در شمال غرب انگلستان رفتند.

ساجد جاوید همراه با چهار خواهر و برادرش در یک آپارتمان یک اتاقه بزرگ می‌شود. ابتدا پدر وی در انگلستان به عنوان راننده اتوبوس کار می‌کند و پس از مدتی شغلش را تغییر داده و یک دکان لباس فروشی ــ لباس زنانه ــ  باز می‌کند.

ساجد جاوید، پس از به پایان رساندن تحصیلاتش، نخست در بانک  «چیس مانهاتان» (Chase Manhattan Bank) مشغول به کار می‌شود و بعد از آن نیز برای بانک «دویچه بانک» (Deutsche Bank) کار می‌کند.

ساجد جاوید از سال ۲۰۰۹ تا کنون به عنوان سیاستمدار فعالیت می‌کند. ابتدا وی به عنوان عضو پارلمان در غرب انگلستان انتخاب شد. پس از آن به تدریج در حزب محافظه‌کار انگلستان پیشرفت کرد. ساجد جاوید مارگارت تاچر (Margaret Thatcher) را تحسین می‌کند و این موضوع را از هیچکس پنهان نمی‌کند. تاچر نخستین صدر اعظم زن در تارخ بریتانیا است. وی از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ سال رهبر حزب محافظه‌کار انگلستان نیز بود.

ساجد جاوید در سال ۲۰۱۰ به عنوان  وزیر خزانه داری منصوب شد و پس از آن  مسئولیت چندین پست مهم دیگر را در وزرات‌خانه‌های بریتانیا به عهده داشت.

نخسین وزیر داخله که فرزند مهاجر است

ساجد جاوید در ۲۰۱۸ سال توسط ترزا می (Theresa May) نخست وزیر بریتانیا به عنوان وزیر داخله این کشور انتخاب شد. ساجد جاوید، میلیونر ۴۹ ساله، نخستین وزیر داخله بریتانیایی است که در یک خانواده مهاجر پاکستانی به دنیا آمده است.

  ساجد جاوید وزیر داخله بریتانیا. عکس از: رویترز.

 

ساجد جاوید از خود یک چهره مدرن و چند فرهنگی را در انگلیس نشان می‌دهد. وی و همسرش لورا (Laura)، چهار فرزند دارند. جاوید  مسلمان و همسرش مسیحی است.  ساجد جاوید خود را بریتانیایی می‌پندارد و می‌گوید که به انگلیس بدهکار است.

منبع:مهاجر نیوز

ارسال نظر

شاید از کد اچ تی ام ال HTML استفاده نماید : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>