موضوع
آخرین اخبار
نفت چال قلب نجابت و پاکی ها
نفت چال قلب نجابت و پاکی ها
نفت چال قلب نجابت و پاکی ها
نفت چال قلب نجابت و پاکی ها
نفت چال قلب نجابت و پاکی ها
نفت چال قلب نجابت و پاکی ها
نفت چال قلب نجابت و پاکی ها
نفت چال قلب نجابت و پاکی ها
نفت چال قلب نجابت و پاکی ها
نفت چال قلب نجابت و پاکی ها
نفت چال قلب نجابت و پاکی ها
نفت چال قلب نجابت و پاکی ها

گردشگری نفت چال قلب نجابت و پاکی ها

معرفی روستا

روستای نفت چال، پهناورترین روستای دهستان لفور در ارتفاع حدود ۴۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این روستا از ۱۲ آبادی کوچکتر شامل مرکز روستا و پلیکا، سوکلا، قاضی‌کلا، پاپک، تاشیه، سوته، میانسی، تپه سر، چل سرک و وساله، تشکیل شده است. ناحیه مرکزی روستا در چاله ای بین دو دره پاپک و پلیکا قرار دارد ولی آبادی های آن هریک بر روی تپه های اطراف، با چشم اندازی بسیار زیبا واقع شده اند. نفت چال از دو مسیر شیردارکلا- دئوتک و جوارم – بورخانی، قابل دسترسی است. خطوط انتقال انرژی نیروگاه نکا به تهران از وسط این روستا عبور می کند.

حسینیه و سقا نفار روستای نفت چال

حسینیه و عباسیه روستای نفت چال از سال های بسیار دور در مرکز روستا بنا شده بود. اگرچه حسینیه در دهه های اخیر مرمت و بازسازی شده است، ولی بنای عباسیه که برروی شش ستون چوبی احداث شده است. این ستون های چوبی بسیار قدیمی بوده و نقوش برجسته بسیار زیبایی برروی آنها حکاکی شده است که بسیار دیدنی و حکایت از ذوق و سلیقه بناکنندگان آن حسینیه در آن زمان دارد. در سال های بسیار دور جوانان این روستا از شب هفتم محرم مراسم عزاداری خود را در این حسینیه برپا می کردند.

موزه ای برای یادمان های چوبی

چقدر خوب می شد توسط افراد با ذوق محلی نفت چال، محل یا مکانی بعنوان موزه به یادمان های چوبی لفور اختصاص پیدا می کرد. پنجره های مشبک، کتبیه و تزیینات صندوق مزار بقعه متبرکه و نیز دو لنگه در چوبی منبت کاری شده کتیبه دار که انواع منبت، مشبک، قاب و گره را در خود جای داده است متعلق به بقعه متبرکه امامزاده سیدمحمدآل کیا (ع) است بعنوان یک اثر تاریخی و همچنین جزو قدیمی ترین اثر دست ساز روستای نفت چال، در آن نگهداری می شده است.

نفت چال پهناورترین روستای دهستان لفور در ۴۷ کیلومتری شرق بابل و در بخش آزر رودبار لفور در کنار نواحی جنگلی لفور واقع شده است، تقریبا در انتهای جاده شیردارکلا به لفور که پس از این روستا وارد روستای زیبای دیگری بنام بورخانی می شویم. مردمان نفت چال همانند سایر مردم روستاهای دیگر لفور و سوادکوه، بسیار باصفا و مهمان نواز هستند. مردمان این روستاها درگذشته دارای زندگی نیمه عشایری بودند که تابستان ها را در ییلاقات لاکوم و لرزنه می گذرانند. حومه این روستا از جنگل های سرسبز زیبا و دیدنی برخوردار است که رودخانه پایین دست آن درگذشته ها بسیار دیدنی و در فصل تابستان پذیرای بسیاری از علاقمندان برای تفریح، شنا کردن و ماهیگیری بوده است. متاسفانه این رودخانه به واسطه احداث سد البرز در سال های اخیر بخش اعظم بافت رودخانه ای و بستر قدیمی خود را از دست داده است. آب این رودخانه در بالادست آن، یعنی منطقه کفاک و خربمرد و در سرشاخه دیگر آن یعنی منطقه موزین و منپل، بسیار زلال و محل تخمگذاری ماهی های عظیم الجثه آزاد بوده است.

روستای نفت چال دارای ۱۵۰خانوار می باشد که در هشت سال جنگ تحمیلی دفاع مقدس ۱۹شهید تقدیم انقلاب اسلامی نموده اند. این روستا دارای پوشش جنگلی و رودخانه خروشان زیبایی می باشد. درضمن باتوجه به مدرنیته شدن فرهنگ و جامعه همچنان خانه های مسکونی در این روستای به همان شکل قدیمی خود یعنی از نوع کاه و گل می باشد و به همین دلیل این امر باعث شده است تا یک حال و هوای بسیار خاص و دوست داشتنی برای گردشگران این منطقه به وجود آورد.

موزه ای برای یادمان های چوبی

در این روستا، بانوی ۹۳ ساله ای زندگی می کند به نام ماه جهان خناری که حافظ کل قرآن مجید و مدیحه سرای اهل بیت نیز می باشد. سرکار خانم خناری سواد خواندن و نوشتن دارد و با توجه براینکه ایشان متولد سال ۱۳۰۲ شمسی است بدون استفاده از عینک و سمعک زندگی روزمره خود را سپری می کند و با سهولت به خواندن قرآن می پردازد. لازم به ذکر است بدانید این بانوی ماذرندرانی نزدیک به ۱۷۰۰۰ هزار بیت از متون و اشعار ایرانی را در حافظه خود سپرده است و به سهولت تمامی آنها را با صدای زیبا و شیوای خود برای خود و اطرافیانش می خواند.

از ایشان خواستار جمله ای شدیم در قالب نصیحت که ماه عسل تجربه این سال های زندگی شان بوده است:

چشم داشتن، حسرت خوردن و طمع داشتن به مال و املاک کار بیهوده ای است، بدانید و آگاه باشید هرآنچه خداوند به شما عطا فرموده، قطعا بنابر ظرفیت و نگاه شما به زندگی خواهد بود. لطفا قدر داشته هایتان را بدانید و فرصت این زندگی اندک را غنیمت بشمارید تا در لحظه هایتان شاد و خرم باشید.

گزارش از: مهدی محمدی