موضوع
آخرین اخبار

سلامت لزوم پیشگیری از آنفلوآنزا در پاییز و زمستان

لزوم پیشگیری از آنفلوآنزا در پاییز و زمستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری بر لزوم پیشگیری از شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا در نیمه دوم سال تاکید کرد.

مرتضی هاشم‌ زاده ۲۷ مهرماه در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی با اشاره به هفته جهانی غذا و سالروز تاسیس  FAO، اظهار کرد: ایمنی و امنیت غذایی باید در استان مورد توجه واقع شود.

وی تصریح کرد: ابتلا به بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا در نیمه دوم سال در استان افزایش می‌یابد که می‌تواند در برخی افراد موجب مرگ شود که باید از شیوع آن جلوگیری کرد. سرماخوردگی و آنفلوآنزا سالانه جان ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر را در جهان می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه استفاده بیش از حد از نمک، شکر و روغن از مسائل مهم در کیفیت غذا هستند، خاطرنشان کرد: بیماری‌های کلیوی، فشار خون بالا، سکته‌ها و دیابت از نتایج رعایت نشدن کیفیت غذایی مناسب است.

وی افزود: طرح کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد و قلاده‌زنی آن‌ها در مناطقی که بیشترین گزش را داشته‌اند و مشخص هستند در اولویت قرار گیرد.

در ادامه این نشست عبدالمجید فدایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: کاهش ۲۵ درصدی مرگ‌های زودرس، کاهش ۲۰ درصدی میزان تحرک ناکافی، کاهش ۱۰ درصدی مصرف الکل، کاهش ۳۰ درصدی مصرف نمک و کاهش ۳۰ درصدی استعمال دخانیات از اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل NCD هستند.

وی تصریح کرد: چاقی و اضافه وزن، فشار خون بالا، فعالیت فیزیکی نامناسب و کلسترول بالا از مهم‌ترین عوامل بیماری‌زای NCD هستند. هر فرد در طول روز باید پنج واحد میوه و سبزیجات مصرف کند در حالیکه چهارمحال و بختیاری کمترین میزان مصرف این خوراکی‌ها را در سطح کشور دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری نیز از توزیع ۲۰۰۰ دوز واکسن آنفولانزا در استان خبر داد.

مرتضی هاشم‌زاده ۲۷ مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، اظهار کرد: آنفولانزا به عنوان یک بیماری ویروسی همراه با درد عضلانی، سرفه و گلو درد است.

وی با اشاره توزیع ۲۰۰۰ دز واکسن آنفولانزا در هفت ماهه نخست سال جاری، تصریح کرد: سال گذشته حدود ۴۰۰۰ دز واکسن آنفولانزا تزریق شد.

هاشم‌زاده افزود: با ارائه خدمات لازم و با مساعدت و همکاری ارگان‌های دیگر و تلاش بی‌وقفه مسئولین می‌توان طغیان‌های مربوط به این بیماری را مهار کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، بهترین زمان واکسینه شدن افراد در برابر این بیماری را اواخر شهریور تا اوایل مهرماه دانست و گفت:  هر ساله با شروع فصل سرما و تجمع افراد در اماکن عمومی مانند مدارس شیوع این بیماری گسترش پبدا می‌کند.

وی اظهار کرد: این بیماری به علت شدتی که دارد باعث تحمیل هزینه‌های زیاد به جامعه از جمله غیبت دانش آموزان از مدرسه، غیبت کارمندان از محل کار خود، ابتلا به عوارض شدید این بیماری مثل سینه پهلو و احتیاج به بستری فرد و همچنین هزینه‌های بیمارستانی واختلال در سایر فعالیت‌های روزانه فرد می‌شود.

هاشم‌زاده خاطرنشان کرد: علاوه بر واکسن آنفولانزا، داروهای ضد ویروس آنفولانزا برای مهار و کنترل این بیماری استفاده می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیز گفت: رعایت بهداشت فردی اصل اول در پیشگیری به ویروس آنفلوانزا است.

عبدالمجید فدایی در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، اظهار کرد: سال گذشته آنفلولانزا توسط زائرین شیوع پیدا کرده بود اما امسال باید از ورود این ویروس به استان به هر نحوی جلوگیری کرد. حدود ۱۰ هزار نفر از استان در اربعین حسینی به کربلا اعزام خواهند شد که با آموزش‌های مربوطه به زائرین می‌توان از ورود ویروس آنفلوانزا به استان جلوگیری کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در ادامه خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی با همت مسئولین کتاب‌های آموزنده در خصوص شناخت و پیشگیری آنفلوانزا  به منظور آموزش زائرین به سازمان حج و زیارت استان اهدا کرده است. واکسن آنفلوانزا باتوجه به آخرین نمونه‌های بیماری به‌روزرسانی می‌شود و  باید همواره نسخه جدید آن که مربوط سال جاری است را تهیه و از واکسن‌هایی که تاریخ آن مربوط به سال‌های قبل‌تر است، استفاده نکنند.

فدایی افزود: فرآیند واکسیناسیون توسط بخش خصوصی و دولتی انجام خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان در پایان خاطرنشان کرد: رعایت بهداشت فردی اصل اول در پیشگیری به ویروس آنفلوانزاست.

ارسال نظر

شاید از کد اچ تی ام ال HTML استفاده نماید : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>