موضوع
آخرین اخبار

آشپزی ها دسر مشهوری که قاجاری‌ ها برای آن نام گذاشتند

نام این خوراکی خوشمزه و لذیذ به صورت اتفاقی و به بیان یکی از مسئولان دوران قاجار بر آن گذاشته شد، درحالیکه تا پیش از آن، همه‌ از سوهان به عنوان نوعی حلوا و غذایی بسیار مقوی یاد می‌کردند که با استفاده از جوانه‌ی گندم تهیه می‌شد.

امروزه تنوع جالبی از سوهان در این شهر طبخ می‌شود که در نوع خود، جالب و بسیار دوست‌ داشتنی به نظر می‌رسد. سوهان عسلی، سوهان کنجدی، سوهان لقمه‌ای، سوهان تخته‌ای، سوهان بادامی، سوهان آجیلی، سوهان گزی، سوهان کره‌ای و دسر سوهان تنها بخشی از سوهان‌هایی است که در استان قم تهیه و به مصرف عموم می‌رسد. کم‌تر گردشگری است که پس از سفر به این شهر تاریخی و قدیمی، از این شیرینی بی‌نظیر برای سوغات دوستان و آشنایان خود، تهیه نکند.

دسر مشهوری که قاجاری‌ ها برای آن نام گذاشتند

دسر مشهوری که قاجاری‌ ها برای آن نام گذاشتند

رئیس اتحادیه سوهان و حلوایی استان قم در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تولید دسر سوهان در قم گفت: در ابتدا آب و جوانه گندم و آرد مخلوط شده را داخل پاتیل ریخته و یک ساعت توسط میکسر بر روی حرارت مناسب به هم میزنیم.بعد از یک ساعت که مایع درون پاتیل قهوه ای رنگ شد حرارت خاموش شده، شکر به آن اضافه می شود در این زمان نیز کره و یا روغن حیوانی، هل، گلاب و زعفران به آن اضافه می‌شود.

وی بیان کرد: برخی این دسر خوش طعم را به صورت معجون مانند دوست دارند که در این صورت با پودر گردو، پسته، فندق و بادام، این دسر مایع سرو می گردد. دسر سوهان، مقوی و برای فعالیت های سنگین بدنی مناسب است.

یزدی پور گفت: دسر سوهان یکی از سوغات های خوش طعم قم به شمار می رود که در بسته بندی های زیبا عرضه می شود. البته باید توجه داشت که این دسر را به دلیل اینکه مایع است در هوای خنک نگهداری می‌کنند.

وی در رابطه با حلوای سوهان نیز خاطرنشان کرد: حلوای سوهان در واقع همان سوهان است که خمیر مانند طبخ می‌شود و همانند حلوا بسته بندی می‌شود برخی نیز به این حلوای خوش طعم کنجد، فندق و گردو اضافه میکنند.

رئیس اتحادیه سوهان و حلوایی استان قم اظهارکرد: حلوای سوهان در واقع  طعم حلوا را ندارد چون خمیر مانند است و همانند حلوا شکل و شمایل خمیر مانند دارد و با این نام خوانده می شود هرچند حلوای سوهان یکی از شیرینی های ویژه قم در آئین و مراسم ها به شمار می رود. حلوای سوهان یکی از شیرینی های ویژه قم در آئین و مراسم‌هاست و حتی می تواند جایگاه خود را در میان نذورات مردم در عزاداری ها نیز باز کند.

وی درباره ثبت جهانی سوهان نیز گفت: برای ثبت جهانی، مراحل اداری در حال انجام است و از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در حال پیگیری هستیم و به زودی سوهان قم ثبت جهانی می‌شود.

رییس اتحادیه سوهانی و حلوایی استان قم خاطرنشان کرد: درصددیم تا در جهت آشنایی مردم و مسافران با قدمت سوهان یک  موزه سوهان را راه اندازی کرده و حتی اگر مسئولان موافقت کنند یکی از میادین شهر قم را به نام سوهان قم، این سوغات جهانی نام گذاری شود.

یزدی پور اظهار کرد: تولید سوهان یک ظرفیت مهم اقتصادی در قم به شمار می رود و فعالیت بیش از ۸۰۰ کارگاه تولیدی سوهان و اشتغال بالغ بر ۵۰۰۰ نفر نشان دهنده چنین پتانسیل مهمی است که نیاز به حمایت های لازم از سوی مسئولان دارد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

شاید از کد اچ تی ام ال HTML استفاده نماید : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>