طراح معروف ایتالیایی، از دنیای مد، وارد دنیای دکوراسیون داخلی شد
یک خانه آرمانی
به طور حتم تا به حال بارها نام «آرمانی» به گوشتان خورده است. همه ما این نام را در كنار برندهایی چون «گوچی»، «ورساچه»، «شانل» و… به عنوان غولهای صنعت مد و معروفترین ماركهای لباسهای فاخر و گرانقیمت كه معمولاً بر تن هنرپیشههای معروف هالیوودی و دیگر چهرههای سرشناس هنر، ورزش و سیاست هستند، میشناسیم. اما شاید آنچه كه بسیاری از آن بیاطلاع باشند این است كه بسیاری از این كمپانیها در ابتدای راه خود و یا حتی قبل از ورود به دنیای مد یا در ادامه مسیر، به عرصه معماری و دكوراسیون داخلی نیز وارد شدهاند و حالا در این عرصه نیز نامی بزرگ محسوب میشوند. در این مطلب با هم نگاهی خواهیم داشت به فعالیتهای كمپانی آرمانی و بنیانگذار آن «جورجو آرمانی»، نه به عنوان یك طراح و تولیدكننده لباس، بلكه به عنوان یكی از نامهای بزرگ طراحی و دكوراسیون داخلی كه امروزه نمونه كارها و تولیدات آن در سراسر دنیا قابل مشاهده است.
كمپانی جورجو آرمانی در سال 1975 توسط جورجو آرمانی و فرد دیگری به نام سرجو گالئوتی در شهر میلان ایتالیا و با سرمایهای ده هزار دلاری بنیان گذاشته شد. این شركت امروزه در حدود 4700 كارمند و 13 نمایندگی تولید در سراسر جهان دارد. همچنین آرمانی تا به امروز نزدیك به 300 فروشگاه زنجیرهای در 36 كشور دنیا تاسیس كرده است. درآمد سالانه كمپانی در 2010، 2/1 میلیارد یورو برآورد شده. این كمپانی در ابتدا كار خود را با طراحی لباس آغاز كرد اما امروزه علاوه بر پوشاك در زمینههای بسیاری همچون لوازم آرایشی، عطرهای زنانه و مردانه، جواهرات، عینك، ساعت و البته مبلمان و لوازم دكوراسیون داخلی به كار طراحی و تولید میپردازد. فعالیت در زمینههای متفاوت موجب شكلگیری شركتها و برندهای زیرمجموعهای از این كمپانی مادر با نامهایی چون جورجوآرمانی، آرمانی كولتزیونی، امپوریو آرمانی، آرمانی اكسچنج، آرمانی جونیور و آرمانی كازا شده است. یكی از مهمترین فعالیتهای آرمانی در سالهای اخیر، طراحی و ساخت هتلها و تفرجگاههای لوكس و تجملی در چندین نقطه دنیا و شهرهای مهم توریستی از جمله میلان، پاریس، نیویورك، لندن، لسآنجلس، توكیو، شانگهای، دبی و بالی بوده است.
اما در مورد مرد اول كمپانی یعنی جورجو آرمانی لازم به توضیح است كه این طراح لباس 77 ساله كه بیشتر به خاطر طراحی لباسهای مردانه مورد توجه قرار گرفته، متولد سال 1934 در شهر پیاچنتزا از شهرهای شمالی ایتالیاست. بعد از آن كه در سال 1975 كمپانی را به نام خود تاسیس كرد، در سال 2001 با فروشی معادل 6/1 میلیارد دلار به عنوان
موفقترین طراح ایتالیایی شناخته شد. ثروت و داراییهای شخصی او در سال 2011 میلادی 7 میلیارد دلار برآورد شده است. اولین جرقه حضور او در عرصه طراحی لباس در دهه 50 میلادی زده شد. در سال 1953 و بعد از دو سال تحصیل در رشته پزشكی، آرمانی به خدمت سربازی رفت و بعد از مدتی فعالیت در یك بیمارستان ارتشی بود كه متوجه شد پزشكی رشته مناسبی برای او نیست. بعد از پایان دوره سربازی، به عنوان یك طراح ویترین در یك فروشگاه پوشاك مشغول به كار شد و بعد از مدتی فعالیت خود را به عنوان فروشنده قسمت لباسهای مردانه ادامه داد. از همین جا بود كه با جنبههای اقتصادی صنعت مد آشنا شد. در میانه دهه 1960 آرمانی به عنوان طراح لباسهای مردانه در كمپانی «نینو كروتی» استخدام شد و در همین زمان به عنوان طراح آزاد با كمپانیهای دیگری نیز به همكاری پرداخت. آرمانی در سال1973 با سرجو گالئوتی آشنا شد كه این آشنایی زمینهساز سالها رابطه دوستانه و حرفهای بین این دو شد. گالئوتی كه یك نقشهكش ساختمانی بود، آرمانی را متقاعد كرد تا دفتر طراحی خودش را تاسیس كند. آرمانی در این دفتر همچنان به كار با عنوان طراح آزاد برای كمپانیهای معروف آن زمان ادامه داد. كسب تجربه در تمام این سالها باعث شد تا او به سرعت به سبك شخصی خود در عرصه طراحی لباس برسد. او سرانجام در سال1975 كمپانی شخصی خود
را همراه با گالئوتی با عنوان جورجو آرمانی اسپا تاسیس كرد و به دنبال آن در اكتبر همان سال اولین مجموعه لباسهای بهاره و تابستانه مردانه با مارك آرمانی روانه بازار شد.
آرمانی كازا یا به فارسی «خانه آرمانی» زیرمجموعهای از كمپانی آرمانی است كه در سال 2000 با هدف طراحی و ساخت لوازم خانگی از جمله مبلمان، چراغ، لوازم آشپزخانه و غذاخوری و… همچنین طراحی و دكوراسیون داخلی تاسیس شد. محصولات این كمپانی در حال حاضر در 40 فروشگاه راسر جهان به فروش میرسد. امروزه دامنه فعالیتهای كمپانی آرمانی از این نیز فراتر رفته و طراحیهای این شركت در زمینههایی چون آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حتی هتلها، تفرجگاههای عمومی و تشریفاتی پیش رفته است. هدف از شكلگیری كمپانی آرمانی كازا، ارائه خدمات و سرویس گستردهتر به آن دسته از مشتریان این كمپانی بود كه به سبك و فلسفه این شركت علاقه داشتند.مجموعهای از معماران و طراحان داخلی در میلان، پاریس، لندن و نیویورك تحت نظر و مشاوره مستقیم جورجو آرمانی مشغول به طراحی و اجرای پروژههای گوناگونی از ساخت خانه شخصی تا پروژههای عظیمتر ساختمانی هستند. تیم مشاوره طراحی و ساخت، تمام مسؤولیتهای مربوط به یك پروژه را از جمله آنالیز سایت، تحقیقات، ملاقات با مشتریان، تمامی مراحل ساخت تا تجهیزات نهایی از جمله مبلمان و سایر متعلقات به عهده میگیرد. گروه طراحی داخلی در زمینههای مختلف در سراسر جهان مشغول به فعالیت است؛ از جمله طراحی و ساخت آپارتمانهای مسكونی، قایقهای خصوصی، ویلاها، هتلها و مجموعههای مسكونی مجلل. آرمانی در این باره میگوید: «خانه برای من به عنوان پناهگاهی بینقص است، یعنی فضایی كه در آن ساختار هماهنگ حجمها و رنگها بر من تاثیر گذاشته و مرا به آرامشی درونی میرساند. هریك از خانههای من نشاندهنده جنبهای از ابعاد شخصیتی و زندگی من هستند. آنها بیانگر سلیقه و اشتیاق من برای زندگی و همچنین كدهای زیباییشناسانه من هستند.
خانههای من ارضا كننده نیاز عمیق من برای راحتی و كارایی محیط هستند. حتی قبل از تاسیس آرمانی كازا، من با علاقه و شور و اشتیاق خاصی به فضای منزل مینگریستم و امروزه میخواهم دیدگاه و فلسفه خود را در این زمینه با تمام جهان تقسیم كنم. میخواهم فضاهایی را خلق كنم كه در آنها مردم به راحتی زندگی كنند و در عین حال جنبههای زیبایی شناسانه محیط زندگی خود را ارتقا بخشند.» آرمانی كازا در سال 2000 به عنوان یك كمپانی مستقل به عنوان سكویی برای ارائه ایدههای جورجو آرمانی درباره یك فضای مسكونی تاسیس شد: فضایی منحصر به فرد و در عین حال صمیمی، فضایی همزمان راحت و البته با ساختی ماهرانه.
ارسال نظر